1-800-800-678

חשיבותו של ויטמין D במניעת מחלות שונות

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

רבות ידוע על החשיבות של ויטמין D לבניית ושמירה על עצמות בריאות. הסיבה לכך היא שהסידן, המרכיב העיקרי בעצם, יכול להיספג במעי רק כאשר קיים ויטמין D. גופינו מייצר ויטמין D כאשר אור שמש ישיר ממיר כימיקלים בעורנו לצורה הפעילה של הוויטמין הנקראת קלציפרול.

ויטמין D אינו מצוי במזונות רבים, אך ניתן להשיג אותו מחלב מועשר, דגני בוקר מועשרים, ודגים שומניים כמו סלמון, מקרל וסרדינים.

כמות הוויטמין D המיוצרת בעור תלויה בגורמים רבים, כולל הזמן ביום בו מתרחשת החשיפה לשמש, עונה, מקום המגורים והפיגמנטציה של העור. ייצור ויטמין D עשוי לרדת או להיעדר לחלוטין במהלך חודשי החורף. קרם הגנה, אף שהוא חשוב, יכול גם להפחית את ייצור הוויטמין D.

מבוגרים רבים אינם נמצאים בחשיפה קבועה לאור שמש ולכן לרוב הם בעלי מחסור בוויטמין D, דבר העלול להיות קריטי לעצמותיהם בגיל זה.

כיום ידוע על חשיבותו של וויטמין D במניעת אוסטאופורוזיס

מחקרים מראים כי אנשים שמקבלים מספיק ויטמין D וסידן בתזונה שלהם יכולים להאט את אובדן מינרלי העצמות, לעזור במניעת אוסטאופורוזיס ולהפחית שברים בעצמות.

אך ויטמין D אינו חשוב רק למניעת אוסטאופורוזיס. מחקרים שנעשו בשימוש בוויטמין D בתנאים מסוימים מראים כי הוא יכול לסייע גם במקרים הבאים:

ויטמין D3 למניעת מחלות

סרטן. מחקרים מראים כי ויטמין D, במיוחד כאשר הוא נלקח עם סידן, עשוי לסייע במניעת סרטנים מסוימים, ביניהם סרטן המעי הגס, סרטן השד, סרטן הערמונית וסרטן השחלות.

סוכרת. מחקרים הראו כי מחסור בוויטמין D מוביל לפגיעה בהפרשת אינסולין מהלבלב וגורם לאי סבילות לגלוקוז, בעוד שתיקון רמות הוויטמין D תיקנו את החריגות הללו. במחקר תצפיתי אחר נמצא כי נטילת תוספי תזונה המכילים ויטמין  D וסידן עשויים לעזור במטבוליזם של גלוקוז.

בריאות קוגניטיבית. מחקרים מוקדמים מראים כי ויטמין D עשוי למלא תפקיד בבריאות הקוגניטיבית. במחקר קטן אחד שנערך בקרב מבוגרים בגיל 60 ומעלה שטופלו לדמנציה, החוקרים מצאו כי נטילת תוסף ויטמין D סייעה בשיפור התפקוד הקוגניטיבי.

תסמונות תורשתיות. ניתן להשתמש בתוספי ויטמין D לסיוע בטיפול בתסמונות תורשתיות הנובעות מחוסר יכולת לספוג או לעבד ויטמין D, כגון היפופוספטמיה משפחתית.

טרשת נפוצה. מחקרים מראים כי תוסף ויטמין D לטווח הארוך מפחית את הסיכון לטרשת נפוצה.

אוסטאומלציה. תוספי ויטמין D משמשים לטיפול במבוגרים עם מחסור חמור בוויטמין D, וכתוצאה מכך אובדן תכולת המינרלים בעצמות, כאבי עצמות, חולשת שרירים ועצמות רכות (אוסטאומלציה).

דכאון. מחקרים הראו כי רמות נמוכות יותר של ויטמין D נמצאו באנשים עם דיכאון לעומת קבוצת הביקורת. במחקר אחר נראה כי בקבוצה עם ויטמין D נמוך יותר נמצא סיכוי גבוה יותר לסבול מדיכאון.

רככת. מצב נדיר זה מתפתח אצל ילדים עם מחסור בוויטמין D. הוספת ויטמין D יכולה למנוע את הבעיה ולטפל בה.

ההמלצות לכמות היומית הנדרשת של ויטמין D תלויות בגיל, כך לדוגמא מעל גיל 50 ההמלצה כיום עומדת על IU 800-1000 ליום, וישנם אף מחקרים חדשים שממליצים לקחת עד 2000 IU ביום. בנוסף כדאי לשים לב להבדל בין תוספי תזונה המכילים ויטמין D לבין תרופות המכילות ויטמין D. על תרופות ישנן דרישות איכות ובקרה שאינן חלות על תוספי תזונה. תרופות הינן בעלות התוויה טיפולית ועוברות בדיקות רבות המבטיחות יציבות ואיכות גבוהה משמעותית של חומר הגלם וכן דיוק ואחידות במינון בכל טבליה. לעומת זאת, בתוספי תזונה, חומר הגלם הינו ברמת מזון וכך גם הדרישות לייצורו הן ברמת תעשיית מזון. בתוספי תזונה אין חובה לבדיקת תכולה עבור כל אצווה לפני שחרור לשוק.

להמשך קריאה על ההבדל בין תוסף תזונה ותרופה לחצו כאן

אמנם ברוב המקרים מדובר עדיין במחקרים ראשוניים אך אין ספק כי לוויטמין D יש חשיבות רבה במניעת מספר רב של מחלות ולכן חשוב לצרוך אותו במידה מספקת וממקור איכותי.

*המידע המובא אינו מהווה יעוץ רפואי

 

מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

References:

  1. The Role of Vitamin D in Cancer Prevention.  American Journal of Public Health (AJPH) February 2006
    Cedric F. GarlandDrPH, ,Frank C. GarlandPhD, ,Edward D. GorhamPhD, MPH, ,Martin LipkinMD, ,Harold NewmarkScD, ,Sharif B. MohrMPH, and ,Michael F. HolickMD, PhD
  2. Gangwar AK, et al. Role of vitamin-D in the prevention and treatment of Alzheimer's disease. Indian Journal of Physiology and Pharmacology. 2015;59:94.
  3. Yin Y, et al. Nutrient biomarkers and vascular risk factors in subtypes of mild cognitive impairment: A cross-sectional study. 2015;19:39.
  4. Wood JM, et al. Vitamin D and neurocognitive disorder due to Alzheimer's disease: A review of the literature. Annals of Clinical Psychiatry. 2015;27:206
  5. Use of Phosphate and Vitamin D to Prevent Dwarfism and Rickets in X-Linked Hypophosphatemia. New England Journal of Medicine 1972; 287:481-487
    Francis H. Glorieux, M.D., Ph.D., Charles R. Scriver, Terry M. Reade, R.N., Hy Goldman, M.D., and Anne Roseborough, M.D.
  6. Vitamin D intake and incidence of multiple sclerosis. American Academy of Neurology January 13, 2004; 62 (1)
    K. L. Munger, S. M. Zhang, E. O’Reilly, M. A. Hernán, M. J. Olek, W. C. Willett, A. Ascherio
  7. Osteomalacia as a Result of Vitamin D Deficiency. Endocrinology and metabolism clinics. June 2010Volume 39, Issue 2, Pages 321–331
    Arti Bhan, MBBSa, Ajay D. Rao, MDb, D. Sudhaker Rao, MBBS
  8. Vitamin D analogues in the treatment of psoriasis. Journal of cellular biochemistry May 1992 https://doi.org/10.1002/jcb.240490109
  9. Vitamin D status in patients with chronic plaque psoriasis. British journal of Dermatology. 20 October 2011.
    P. Gisondi  M. Rossini  A. Di Cesare  L. Idolazzi  S. Farina  G. Beltrami  K. Peris  G. Girolomoni
  10. Intake of vitamin D and risk of type 1 diabetes: a birth-cohort study. The Lancet. Volume 358, Issue 9292, 3 November 2001, Pages 1500-1503.
    Dr Elina Hyppönen PhD Esa Läärä MSc Antti Reunanen MD Prof Marjo-Riitta Järvelin MD Suvi M Virtanen MD
  11. The Role of Vitamin D and Calcium in Type 2 Diabetes. A Systematic Review and Meta-Analysis. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 92, Issue 6, 1 June 2007, Pages 2017–2029, https://doi.org/10.1210/jc.2007-0298
    Anastassios G. Pittas,  Joseph Lau,  Frank B. Hu,  Bess Dawson-Hughes
  12. Vitamin D deficiency may play a role in depression. Elsevier. Volume 69, Issue 6, 2007, Pages 1316-1319.
    Michael Berk, Kerrie M. Sanders, Julie A. Pasco, Felice N. JackaLana,  J. Williams ,Amanda L. Hayles, Seetal Dodd

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

חייג עכשיו 1-800-800-678
Call Now Button
יצירת קשר
close slider

צרו קשר לייעוץ ומידע נוסף

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן