ויטמינים ומינרלים שיכולים לעזור בשיפור מצב הרוח

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
בעולם השפע המודרני לא קל לשמור על תזונה נכונה ובריאה וקשה לספק לגוף את המרכיבים החיוניים להם הוא זקוק. בין המרכיבים החיוניים נמצאים גם הוויטמינים והמינרלים החשובים לתפקוד תקין של מערכות שונות בגוף וביניהם המוח ומערכת העצבים האחראיים בין השאר לוויסות מצב הרוח. כדי להעניק לגוף את כל הוויטמינים והמינרלים במינון המתאים חשוב להקפיד על תזונה נכונה, מאוזנת ובריאה שהינה חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא. אם מצב הרוח שלכם ירוד, יתכן שחסרים לכם ויטמינים ומינרלים.

אילו ויטמינים יכולים לעזור ולשפר את ההרגשה ואת מצב הרוח?

חומצה פולית (ויטמין B9)

חומצה פולית חיונית ליצירת החומר התורשתי ומהווה מרכיב עקרי בחלוקת התאים בגוף. היא חשובה לפעילות תקינה של מערכת העצבים, מערכת העיכול וכן ליצירת תאי דם לבנים ותאי הדם האדומים המתחדשים בתדירות גבוהה ולמניעת אנמיה.

בין שלל תפקידיה חומצה פולית תומכת במנגנון הפרשת הסרוטונין, שתפקידו ראשי וחשוב בהשפעה על תחושות ורגשות, קביעת "מצב הרוח" ומניעת מצבי דכאון1,2.

מחסור בחומצה פולית עלול להתבטא בין השאר באנמיה, עייפות, בלבול, נדודי שינה, רגזנות יתר וכן ברמות נמוכות של  סרוטונין המשפיע על מצב הרוח ועלול להוביל לדיכאון.

ויטמינים לשיפור מצב הרוח

ויטמין D

ויטמין D מיוצר בגוף כתוצאה מחשיפה לקרני השמש. כמות ויטמין D שנוצרת בעור תלויה במספר גורמים וביניהם העונה בשנה (בחורף חשיפה נמוכה לשמש), צבע העור (צבע עור כהה נדרשת חשיפה ארוכה יותר), הזמן ביום בו נחשפים לשמש ועוד.

ויטמין D חיוני לספיגה של סידן וזרחן בעצמות וחשוב לתפקוד תקין של מערכת החיסון, לחלוקה תקינה של תאי הגוף ועוד. מחקרים מעידים על קשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לתסמיני דכאון3.

חוסר בוויטמין D עלול להוביל לרככת העצמות והתדלדלות והחלשות העצם, מגדיל את הסיכוי לסבול מלחץ דם גבוה, סרטן, כאבים בשרירים ובשלד וכן להשפעה על מצב הרוח ולדיכאון.

ויטמין C

ויטמין C הוא נוגד חמצון (אנטיאוקסידנט) ולכן יש לו תפקיד חשוב כחלק ממערך ההגנה על הגוף מפני רדיקלים חופשיים. ויטמין C חשוב לתפקוד מערכת החיסון (בעל תפקיד ביצירת מתווכים עצביים), לשמירה על בריאות ושלמות העור (חיוני ליצירת קולגן), לדופנות כלי הדם, לשמירה על בריאות העצם והשיניים וכן מגביר את ספיגת הברזל בגוף.

ויטמין C אינו נאגר בגוף ויש לצרוך אותו באופן יומיומי.

מתח ולחץ, עישון, צריכה מוגברת של קפאין, צריכת מוגברת של אלכוהול ודכאון וחרדה- כולם  עלולים לגרום לניצול מוגבר של הויטמין ולחוסר בו.

מחסור בוויטמין זה עלול להוביל בין השאר לשינויים במצב הרוח4, לדיכאון5 ולמחלת הצפדינה.

אבץ

אבץ הינו מינרל חשוב לגוף הממלא בין השאר תפקיד חשוב בתמיכה במערכת החיסון, הולכה תקינה של מוליכים עצביים, חיוני לריפוי פצעים, מסייע לשמור על חוש הטעם וחוש הריח וחשוב לייצור החומר התורשתי.

חוסר באבץ בגוף עלול לגרום לפגיעה במערכות שונות בגוף וביניהם מערכת העצבים, מערכת החיסון, והמערכת ההורמונלית ועלול להוביל בין השאר למערכת חיסונית מוחלשת, נשירת שיער, אובדן תאבון, הפרעות קשב וריכוז, עצבנות, דכאון ועוד.

צריכה מספקת של אבץ יכולה לעזור לשפר את מצב הרוח ולהפחית תסמינים של דכאון6.

B12

חיוני לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומערכת העצבים. חוסר בוויטמין עלול לגרום לפגיעה במעטפת המיאלין (עוטפת את תאי העצב) החשובה להולכה העצבית.

מחסור בוויטמין  B12 אינו נדיר והתופעה נפוצה כיום במרבית האוכלוסייה.

רמות נמוכות של הוויטמין עלולות להוביל לאנמיה, תשישות, הפרעות בזיכרון ובריכוז ולהשפיע על מצב הרוח, איכות השינה והתיאבון7,8.

B6

וויטמין B6 חשוב לתפקוד הפיזי וגם הפסיכולוגי בגוף וחיוני ביותר לתפקוד המוח ומערכת העצבים. לוויטמין זה זיקה ישירה להפרעות ב"מצב הרוח" וצריכה מספקת שלו חשובה לתפקוד המוח המשפיע על הרגשות שלנו.  

וויטמין B6 חיוני ביצירת מעבירים עצביים שונים כמו סרוטונין ודופמין האחראים על מצב הרוח וכן ליצירת ההורמון מלטונין האחראי על השראת שינה בלילה.

מחסור בוויטמין B6 בגוף עלול לגרום לירידה ביצורם ובפעילותם של מספר מוליכים עצביים ולהתבטא בין השאר בבלבול, עצבנות, מתח, נדודי שינה ולדיכאון בטווח הארוך9. ויטמין B6 משמש גם לטיפול בתסמונת דכאון קדם וויסתית (PMS).

B1

וויטמין B1 חיוני לתפקוד מערכת העצבים והלב ולתפקוד תקין של השרירים. חוסר בוויטמין זה עלול להתבטא בין השאר בהפרעות עצביות שונות כגון עייפות, חולשה, בלבול, דכאון ובהפרעות קוגניטיביות כגון זיכרון לקוי, קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז.

כיצד ניתן לספק את הוויטמינים והמינרלים הדרושים לתפקוד יומיומי של הגוף?

הדרך הטובה ביותר היא על ידי תזונה מאוזנת ובריאה, יחד עם זאת קשה להקפיד על התזונה כל יום ולספק את הוויטמינים והמינרלים ברמה הדרושה לגוף.  ניתן להשלים ולאזן את התזונה היומית והחוסרים על ידי נטילת טבליה של מולטיויטמין.

REFERENCES:

  1. Frazer and J.G Hensler Serotonin Involvement in Physiological Function and Behavior Basic Neurochemistry, 6th edition
  2. Simon N. Young, Folate and depression—a neglected problem J Psychiatry Neurosci. 2007 Mar; 32(2): 80–82.
  3. Milaneschi Y et al. The association between low vitamin D and depressive disorders. Mol Psychiatry.2014 Apr;19(4):444-51
  4. Du J. et al. The Role of Nutrients in Protecting Mitochondrial Function and Neurotransmitter Signaling: Implications for the Treatment of Depression, PTSD, and Suicidal Behaviors. Crit Rev Food Sci Nutr.2016 Nov 17;56(15):2560-2578.
  5. Kocot J et al. Does Vitamin C Influence Neurodegenerative Diseases and Psychiatric Disorders? 2017 Jun 27;9(7)
  6. Wang J .et al., Zinc, Magnesium, Selenium and Depression: A Review of the Evidence, Potential Mechanisms and Implications. 2018 May 9;10(5).
  7. Coppen A. et al. Treatment of depression: time to consider folic acid and vitamin B12. J Psychopharmacol. 2005 Jan;19(1):59
  8. Vitamin B12 deficiency can be sneaky, harmful – Harvard Health Blog https://www.health.harvard.edu/blog/vitamin-b12-deficiency-can-be-sneaky-harmful-201301105780
  9. NIH Vitamin B6 Fact Sheet for Health Professionals: https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminB6-HealthProfessional/#en
  10. NIH Thiamin Fact Sheet for Health Professionals: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Thiamin-HealthProfessional/

מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

חייג עכשיו 1-800-800-678