תרופה או תוסף - איזה ויטמין D תבחרו?

בקרב הקהל המקצועי ,רופאים, רוקחים ודיאטנים קלינים, התשובה ברורה- תרופה עומדת בסטנדרטים רגולטורים מחמירים וגבוהים בהשוואה לתוספי תזונה. בשוק ישנם הרבה מוצרים המכילים ויטמין D אך ישנה חשיבות לעשות הבדלה בין תרופה לתוסף מזון. מה ההבדל בעצם?
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

על תרופות ישנן דרישות רגולטוריות מחמירות לאיכות ובקרה שאינן חלות על תוספי תזונה. תרופות עוברות בדיקות רבות המבטיחות יציבות ואיכות גבוהה משמעותית של חומר הגלם. במחקר שנעשה בארה"ב ופורסם ב- JAMA, אחד מהעיתונים הרפואיים הנחשבים בעולם, נמצא כי בתוספי תזונה המכילים ויטמין D ישנה שונות מאוד גדולה בין מוצרים מאותה אצווה ואף בין הכדורים בתוך אותה קופסה. חלק מהכדורים הכילו כמות נמוכה עד כדי 9% מהחומר הפעיל בעוד שהיו אמורים להכיל 100%. מצב כזה מוביל לכך שגם אם המטופל נוטל את התוסף, זה לא יעזור משום שהוא אינו מכיל את הכמות הנדרשת לטיפול. מסיבות אלה, לשימוש בתרופה יש עדיפות ברורה על פני שימוש בתוסף תזונה.

מה זה בעצם ויטמין D ולמה הוא כל כך חשוב?

ויטמין D עוזר לספיגה של סידן מהמעי, ויחד הם בונים את העצמות ועוזרים לשמירה על חוזקן. מחסור בויטמין D עלול להוביל לדלדול של העצם, אוסטאופורוזיס ושבירה של העצמות. ויטמין D חשוב גם לפעילות השרירים ולמערכת החיסון. ויטמין D נמוך יכול להתבטא בתסמינים כגון: כאב עצמות, כאבי שרירים וחולשה.

ישנם גם מחקרים שהראו כי ויטמין D עשוי לעזור במניעה של סרטן המעי הגס, הפרוסטטה והשד, ואפילו במניעת סוכרת, מחלות לב, לחץ דם וטרשת נפוצה.

תרופה או תוסף- איזה ויטמין D תבחרו?

מהן הסיבות שיכולות לגרום למחסור בויטמין D?

מחסור בויטמין D יכול להיגרם ממספר מצבים רפואיים ביניהם:

מחלות כליה וכבד – מצבים אלו מורידים את כמות האנזים הדרוש לשינוי ויטמין D לצורה בה הגוף יכול להשתמש בו. מחסור באנזים זה גורם למחסור בויטמין D זמין לגוף.

סיסטיק פיברוזיס, קרוהן וצליאק – מחלות אלו לא מאפשרות ספיגה מספקת של ויטמין D מהמעי.

השמנת יתר- מדד BMI גדול מ-30 נמצא קשור לרמות ויטמין D נמוכות. ההשערה היא שתאי השומן "מחזיקים" את הוויטמין ומונעים ממנו מלהשתחרר אל הדם.

גיל- היכולת של העור לייצור ויטמין D פוחתת עם הגיל.

יכולת תנועה – אנשים שלא יכולים לצאת החוצה מסיבות בריאותיות (נכות, אנשים המרותקים למיטה) או אנשים שעובדים שעות רבות במשרד או מקומות סגורים ואינם נחשפים מספיק לשמש.

צבע עור – צבע עור כהה הוא בעל יכולת פחותה יותר לייצר ויטמין D לעומת עור בהיר.

תרופות – ישנן תרופות שיכולות לגרום לירידה בויטמין D כגון משלשלים, סטרואידים, תרופות להורדת כולסטרול ועוד.

קל להבין כמה ויטמין D חשוב עבור גופינו, אז איך בעצם אנחנו שומרים על ערכי ויטמין D מספקים?

ניתן להשיג ויטמין D בארבע דרכים- חשיפה לשמש, תזונה, נטילה של תרופות , נטילה של תוספים המכילים ויטמין D.

חשיפה לשמש- כאשר העור שלנו נחשף לשמש, מתרחשת תגובה כימית אשר גורמת לייצור ויטמין D בגוף. כמות הויטמין מהשמש תלויה במספר גורמים כגון העונה (בחורף יש פחות שמש), השעה ביום (קרני השמש הן חזקות יותר בין השעות עשר בבוקר לשלוש אחר הצהריים), כמות העננים, זיהום האוויר ומקום המגורים.

תזונה– באיזה מאכלים יש ויטמין D? ויטמין D באופן כללי נמצא במספר מזונות כגון דגים (כדוגמת סלמון, סרדינים והרינג), בשר אדום, כבד, חלב, יוגורט וביצים. ישנם שני סוגים של ויטמין D- ויטמין D2 וויטמין D3. המקורות של ויטמין D2 הם לרוב מהצומח, בעוד שהמקורות של ויטמין D3 הם לרוב מהחי. מחקרים הראו שויטמין D3 נמצא יעיל יותר בהעלאת רמות ויטמין D בגוף, לעומת D2.
כמות הויטמין משתנה בין מוצרי המזון השונים ולכן חשוב להקפיד על תזונה מאוזנת ומגוונת מכל מקורות המזון.

תרופות ותוספים המכילים ויטמין Dמכיוון שיש מספר מזונות מוגבל המכיל ויטמין D, השגת כמות מספקת של הויטמין ממזון בלבד עשויה להיות קשה. בנוסף, חשיפה לשמש מייצרת ויטמין D אך מצד שני יש להיזהר מחשיפה מרובה מדי שעלולה להוביל לבעיות בריאותיות כגון סרטן העור. לכן, דרך אפשרית לאיזון רמות מספקות של ויטמין D הינה ליטול תרופות  או תוספים המכילים ויטמין D  במינון שהומלץ ע"י הרופא המטפל או הרוקח.  

אז במה לבחור תרופה או תוסף?

כאשר קיימת תרופה מתאימה כדאי לבחור בתרופה המבטיחה יעילות, איכות ובטיחות.

תרופות – עומדות בתקינה מחמירה המבטיחה תכשיר יעיל ובטוח. חובת הוכחת יעילות ובטיחות קיימת בתרופות בלבד ואינה קיימת בתוספי תזונה. 

תוספי תזונה – תוספי תזונה נדרשים לעמוד בתקינה בסיסית ונמוכה משל תרופות. קיימים תוספי תזונה רבים המכילים ויטמין D המיוצרים על ידי יצרני תוספי תזונה שונים.

כמה ויטמין D עלי לצרוך ביום? ההמלצות לכמות היומית הנדרשת של ויטמין D תלויות בגיל. מעל גיל 50 ההמלצה כיום עומדת על IU 800-1000 ליום. אך חשוב לזכור שאם מדובר באדם שיש לו מחסור בויטמין D גדול אז אולי יש צורך בכמויות גדולות יותר ולכן רצוי לבצע בדיקות דם ולהתייעץ עם רופא.

References:

  1. https://my.clevelandclinic.org/health/articles/15050-vitamin-d–vitamin-d-deficiency
  2. https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-d/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21872800
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3349454/
  5. https://www.iofbonehealth.org/osteoporosis-musculoskeletal-disorders/osteoporosis/prevention/vitamin-d

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

תרופה או תוסף- איזה ויטמין D תבחרו?

תרופה או תוסף – איזה ויטמין D תבחרו?

בקרב הקהל המקצועי ,רופאים, רוקחים ודיאטנים קלינים, התשובה ברורה- תרופה עומדת בסטנדרטים רגולטורים מחמירים וגבוהים בהשוואה לתוספי תזונה.
בשוק ישנם הרבה מוצרים המכילים ויטמין D אך ישנה חשיבות לעשות הבדלה בין תרופה לתוסף מזון. מה ההבדל בעצם?

קרא עוד »

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

חייג עכשיו 1-800-800-678