כיצד ברזל וחומצה פולית יכולים לסייע במצב של אנמיה?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

מהי אנמיה?

אנמיה הינה קבוצה של מחלות המתאפיינות בהמוגלובין נמוך בדם או חסר בתאי דם אדומים.

המוגלובין הינו חלבון הנמצא בכדוריות הדם האדומות (והוא זה הנותן לדם את צבעו האדום).

ההמוגלובין מכיל בתוכו אטום של ברזל שקושר אליו חמצן וזה תפקידו – להעביר מולקולות של חמצן מהריאות אל רקמות הגוף ובחזרה – לפנות דו תחמוצת הפחמן מהגוף אל הריאות.

רמה נמוכה של המוגלובין בדם או חסר בתאי דם אדומים גורם לאספקה ירודה של חמצן לרקמות הגוף.

אנמיה הינה מצב מאוד שכיח המופיע בכל קבוצות הגילאים.

אם מדובר באנמיה קלה מאוד, ייתכן שהיא תהיה לא מורגשת אך כאשר היא מחמירה, תסמיני האנמיה יהיו רבים: עייפות, חולשה, חיוורון, נשירת שיער מוגברת, ציפורניים שבירות, כאב ראש, עצבנות, קושי בריכוז ואף דופק מהיר וקוצר נשימה (1).

לאנמיה סיבות רבות כגון:

  • מצבים של איבוד דם כמו במקרה של פציעה, ניתוח, דימום וסתי מוגבר, טחורים מדממים ועוד.
  • מחסור באבני בניין ליצירת כדוריות הדם האדומות: חוסר בברזל, ויטמין בי 12 או חוסר בחומצה פולית.
  • הריון והנקה בשל העלייה בצורך בברזל ובחומצה פולית.
  • מחלות מסוימות (כרוניות, המטולוגיות או גנטיות) אף הן עלולות לגרום לאנמיה.

ולכן, האוכלוסיות הנמצאות בסיכון לאנמיה הן בין היתר, קשישים (בין היתר בגלל ירידה בכושר הספיגה), אנשים הסובלים ממחלות כרוניות או ריבוי מחלות, נשים צעירות בגיל הפוריות הסובלות מדימום יתר או נשים בהריון, טבעוניים או צמחונים.

מחסור בברזל, ויטמין בי 12 או מחסור בחומצה פולית הן סיבות נפוצות לאנמיה וברוב המקרים החוסר הוא כתוצאה מתזונה לקויה שאינה מספקת לגוף את כל אבות המזון הנחוצים.

לרוב, בירור אנמיה יתחיל בבדיקת דם על מנת לאשר או לשלול את המצבים הנפוצים.

אבני הבניין - ברזל וחומצה פולית

הברזל הוא מינרל המצוי בגופנו בכמות הגדולה ביותר והוא נחוץ למגוון רב של תפקידים חיוניים.

חסר ברזל, מהווה את הבעיה התזונתית השכיחה ביותר באדם, והסיבה העיקרית לאנמיה.

הגוף שלנו זקוק לברזל על מנת לייצר את ההמוגלובין הנמצא בכדוריות הדם האדומות ומוביל חמצן בדם אל רמות הגוף השונות.

בנוסף, הברזל משתתף בתהליך יצור המיוגלובין. מיוגלובין הוא נושא החמצן העיקרי לשרירים. המיוגלובין מאפשר המשך זרימת חמצן מהדם לרקמות.

 
טיפול בתסמיני אנמיה

מלבד זאת, הברזל נחוץ להתפתחות המוח ולתפקוד קוגניטיבי תקין, ליצירת חלק מההורמונים בגוף לתמיכה בתפקודים השונים של התאים, לתפקוד חיסוני תקין ולבריאות העור, השיער והציפורניים, לחילוף חומרים ולתהליכי גדילה והתפתחות.

לברזל אף יש חשיבות עליונה בתקופת ההיריון – גם לאם ההרה וגם לעובר המתפתח, במחקרים רבים נמצא כי אנמיה על רקע רמת ברזל נמוכה בהיריון קשורה בסיכון מוגבר לתחלואה אימהית ועוברית. זאת גם הסיבה שארגון הבריאות העולמי ממליץ על מתן תוסף ברזל לנשים הרות כטיפול מניעתי לאנמיה (2).

רמה תקינה של ברזל חשובה לתפקוד גופנו. את רוב הברזל לו אנו זקוקים אנו משיגים משימוש חוזר בברזל שנמצא בגוף – כמאה יום לאחר שנוצרו, כדוריות הדם האדומות מתפרקות, לאחר שסיימו את תפקידן.

אולם אצל כולנו קיים גם איבוד ברזל דרך קבע מהעור, בשתן, בצואה, ואצל נשים בגיל הפריון מתרחש איבוד ברזל כל חודש בעת המחזור החודשי.

חידוש מאגרי הברזל מתבצע ע"י ספיגת ברזל מהמזון במערכת העיכול. כדי לשמר את מאזן הברזל בגוף יש לספק לגוף באמצעות התזונה / תוספים את כמות הברזל שאובדת באופן טבעי. 

הברזל מצוי במגוון רחב של מזונות. המקורות הנפוצים ביותר הם במזון מן החי: בכבדים של בעלי חיים, בבשר הודו, בקר, דגים ובביצים. מקורות מן הצומח לברזל הם אגוזים, שקדים לא קלויים, שומשום מלא, שעועית (ירוקה או לבנה), עדשים, גרגירי חומוס, דוחן ושמרי בירה.

למרות שניתן למצוא ברזל במגוון מזונות, כמות הברזל במזונות הללו אינה גבוהה מספיק, ואחוז הספיגה של הברזל הוא נמוך.

הגברת צריכת הברזל על ידי שינוי ההרגלים התזונתיים עלולה שלא להספיק, ובמקרים כאלו, יש לצרוך תוסף ברזל.

חומצה פולית חשובה לא רק בהריון אלא לכלל האוכלוסייה ובכל גיל.

החומצה, הנקראת גם פולאט או ויטמין B9, היא ויטמין מסיס במים החיוני לפעולה תקינה של מערכות רבות בגוף:

  • חומצה פולית משתתפת בתהליך ייצורם של תאי הדם האדומים הנושאים חמצן מהריאות לכל הגוף (3).
  • מחסור בה עלול לשבש את התהליך, ולהביא למחסור בתאי הדם האדומים ולאנמיה.
  • תאים בעלי אורך חיים קצר לדוגמת תאי עור או תאי מעי, תלויים בחומצה פולית להיווצרותם.
  • חומצה פולית תורמת לתקינות מערכת העצבים, כנראה בגלל השתתפותה ביצירת נוירוטרנסמיטורים (מולקולות המעבירות מסרים עצביים במוח).

משרד הבריאות ממליץ על נטילה קבועה של 400 מיקרוגרם חומצה פולית מדי יום בתקופת הפוריות (4).

ישנם מצבים בריאותיים רבים הדורשים הקפדה על רמה טובה של חומצה פולית מלבד הריון: מצבי אנמיה, קרוהן (מחלת מעי דלקתית), דלקות מעיים, שלשולים, אלכוהוליזם, דיכאון, שטיון, סכיזופרניה, נדודי שינה ועוד.

הסיבה העיקרית למחסור בחומצה פולית היא תזונה לקויה. מחסור בחלבון יכול להיות סיבה למחסור בחומצה פולית זמינה לגוף מכיוון שהחלבונים מאפשרים את ספיגתה של החומצה הפולית ממערכת העיכול.

ניתן לצרוך כמה שיותר מזונות עשירים בחומצה פולית. חומצה פולית במזון מן החי נמצאת באברים פנימיים כדוגמת כבד ומן הצומח בעדשים, אספרגוס, תרד, ברוקולי, סלק, חסה, באק צוי, כרובית, פטרוזיליה. כמו כן גם קישוא, שעועית, כרוב, תותים, פלפל, כרוב ניצנים, כרישה, שומר, עגבניות ואפונת גינה.

חשוב לדעת כי עד 40% מכמות החומצה הפולית שבמזון מן הצומח עשוי להיהרס בזמן הבישול ובפועל, לא נספגים יותר מ50% מהחומצה הפולית ולכן, למי שמתקשה במשימה, תוסף תזונה יספק 100% מהכמות היומית המומלצת.

במצבי אנמיה או במצבים של חוסר בברזל ובחומצה פולית, פנו לרופא שלכם לייעוץ להתאמת טיפול רפואי מתאים.

מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

Referance:

1. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iron-deficiency-anemia/symptoms-causes/syc-20355034

2. https://www.who.int/elena/titles/guidance_summaries/daily_iron_pregnancy/en/

3. https://www.webmd.com/a-to-z-guides/folic-acid-deficiency-anemia#1

4. https://www.health.gov.il/Subjects/pregnancy/before_pregnancy/FolicAcid/Pages/Folic_Acid_prevent_fetal_malformations.aspx

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

חייג עכשיו 1-800-800-678