טסים לחו”ל? 9 טיפים שיכולים להציל לכם את הטיול

טסתם לחו"ל ותפס אתכם שלשול? כאבי בטן? כנראה ש"חטפתם" שלשול מטיילים. שלשול מטיילים (Traveler's Diarrhea) היא הפרעה בדרכי העיכול אשר גורמת לכאבי בטן ושלשולים. מדובר במצב לא נעים.

טסתם לחו"ל ותפס אתכם שלשול ? כאבי בטן? כנראה ש"חטפתם" שלשול מטיילים.

שלשול מטיילים (Traveler's Diarrhea) היא הפרעה בדרכי העיכול אשר גורמת לכאבי בטן ושלשולים. מדובר במצב לא נעים שיכול להרוס את הטיול ובמקרים קיצוניים אף להצריך אשפוז.

שלשול מטיילים עלול להשבית אתכם ולרתק אתכם למיטה ועשוי להופיע בליווי חום, בחילות, הקאות וכאבים.

טיול במדינות שבהן האקלים חם מאוד או תנאי ההיגיינה ירודים מגביר את הסיכון לחלות. שלשול המטיילים נפוץ מאוד בקרב מטיילים למדינות עולם שלישי ומעל ל 50% מהמטיילים במדינות אלו לוקים בו.

הגורמים לשלשול מטיילים יכולים להיות חיידקים, וירוסים או טפילים שונים, כאשר ללא בדיקות ספציפיות לא ניתן להבחין בין הגורמים השונים.

שלשול מטיילים יכול לחלוף מעצמו ללא טיפול, יחד עם זאת כדאי לקחת בתיק התרופות טיפול שיכול לעזור ולהקל על המצב.

 

תסמינים נפוצים ביותר של שלשול מטיילים

טיול לחו"ל

  • הופעה פתאומית של מעבר לשלוש יציאות רכות/נוזליות ביום
  • צורך דחוף ללכת לשירותים
  • התכווצויות בטן
  • בחילה
  • הקאות
  • חום

 

 

9 טיפים שהקפדה עליהם יכולה להפחית את הסיכון "לחטוף" שלשול מטיילים?

  • הקפידו על כללי היגיינה בסיסיים, בפרט בכל הקשור באוכל ומים. לשטוף ידיים (סבון ומים/ תכשיר חיטוי אלכוהולי) לפני כל ארוחה.
  • הימנעו מאכילת מזון רחוב, בעיקר מזון שעומד בשמש.
  • הימנעו מאכילת מאכלי חלב שאינם מפוסטרים, כולל גלידה.
  • איכלו פירות וירקות שאתם מקלפים בעצמכם כמו בננה, אבוקדו, תפוז.
  • הימנעו מאכילת סלט ירקות או מפירות וירקות שלא ניתן לקלף כמו ענבים, תותים, פירות יער וכו'. המים המשמשים לשטיפת הפירות והירקות עשויים להיות מזוהמים.
  • הקפידו כי מאכלים הכוללים ביצים ,חלב, בשר, עוף ודגים יהיו מבושלים היטב ויוגשו טריים וחמים מיד לאחר ההכנה. כדאי לדעת שמאכלי ים ובשר טחון גורמים באופן כללי ליותר זיהומים.
  • הימנעו משתיית מי ברז, מיצים המבוססים על מי ברז או שימוש בקוביות קרח. יש להשתמש במים מורתחים או בקבוקי שתיה סגורים.
  • במקלחת הקפידו שלא להכניס מים לפה.
  • השתמשו בבקבוקי מים סגורים לשטוף את הפה לאחר צחצוח השיניים.
  • אל תשחו במים שעשויים להיות מזוהמים.

"חטפתם" שלשול בטיול, מה עושים?

רוב המקרים של שלשול מטיילים חולפים ללא טיפול ספציפי, מלבד טיפול למניעת התייבשות. יחד עם זאת מדובר בחוויה לא נעימה הפוגמת במהלך הטיול ועשויה להלחיץ משום שמדובר בזמן טיול במדינה זרה.

  • מנעו התייבשות!!! שתו מים או מרק ובמקרים קשים יותר השתמשו בתמיסת מלחים המונעת התייבשות.
  • במקרים קיצוניים המלווים בחוסר יכולת לשתות, הקאות מרובות, שלשול קיצוני או ירידה ברמת ההכרה – יש צורך בעירוי נוזלים.

מה לגבי שימוש באנטיביוטיקה או תרופות עוצרות שלשול?

המקור לשלשול עשוי להיות חיידקים, וירוסים או טפילים ובדרך כלל אינו ידוע ללא בדיקה.  אנטיביוטיקה אינה משפיעה על וירוסים או טפילים וגם במקרה הנגרם על ידי חיידקים לא נוהגים לרשום אנטיביוטיקה משום שהשלשול בדרך כלל חולף מעצמו. כיום העדיפות היא להימנע מאנטיביוטיקה מכיוון שהיא פוגעת גם ב"חיידקים הטובים" בגופנו. במקרים קשים של שלשולים רבים ביום, שלשול לאורך זמן שאינו חולף, כאבי בטן יש לפנות לרופא ולבצע בדיקות.

תרופות עוצרות שלשול אינן מרפאות את הזיהום, אלא רק עוצרות את השלשול. בדרך כלל אינן מומלצות לשימוש אלא במצבים של חוסר ברירה של שלשול בתדירות גבוהה, או במקרים בהם חייבים לצאת לנסיעות ארוכות או טיסות.

כיצד ניתן להקל על כאבי בטן ו/או שלשולים?

כדאי להצטייד מראש ולארוז בתיק התרופות לטיול תכשיר המיועד להקל על כאבי בטן ושלשול. רצוי לבחור בתכשיר שאינו עוצר את תנועתיות המעי (בשונה מתרופות העוצרות שלשול), בעל  אפקט אנטי דלקתי, מעכב התרבות החיידקים מעוררי מחלה, מנטרל רעלנים המופרשים על ידי החיידקים הגורמים לשלשול ומגביר ספיגת נוזלים ומלחים לאורך דופן המעי.

האם קיימת דרך למניעת שלשול מטיילים?

קיימות בשוק תרופות המיועדות למניעה של שלשול מטיילים. כדאי להתייעץ עם הרופא או הרוקח לפני נסיעה.

מתי לראות רופא?

שלשול מטיילים בדרך כלל חולף בתוך מספר ימים. התסמינים עשויים להימשך זמן רב יותר ולהיות חמורים יותר אם המצב נגרם על ידי אורגניזמים שאינם חיידקים נפוצים. במקרים כאלה, ייתכן שתצטרכו תרופות מרשם כדי לעזור להחלים.

יש לשים לב כי במקרים בהם חווים התייבשות מתונה עד קשה, הקאות מתמשכות, חום גבוה, צואה דמית או כאב חמור בבטן או אם השלשול נמשך יותר מכמה ימים, חשוב לפנות לרופא.

כאשר מדובר בילדים הסובלים משלשול מטיילים , יש להיזהר במיוחד מכיוון ששלשול מטיילים עלול להוביל אותם להתייבשות חמורה בתוך זמן קצר. יש לשים לב לסימני התייבשות (פה יבש, בכי ללא דמעות), סימנים של עייפות לא רגילה, חוסר תגובתיות, ירידה בהיקף השתן, כולל פחות חיתולים רטובים בתינוקות.

לוקחים אתכם תיק תרופות לטיול?

התייעצו עם הרופא או הרוקח והוסיפו לתיק התרופות תרופה להקלה במקרים של שלשול, כאבי בטן, קלקול קיבה, גזים (נפיחות בבטן) ובחילות.

תהנו בטיול ? ושיהיה לכם שקט בבטן.

קלבטן




מאמרים נוספים

    הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות