כיצד ניתן להתמודד עם ההשפעה הנפשית של הליך הגירושין?

אחד המשברים הנפשיים הנפוצים והקשים ביותר שעשויים לעבור בחיים הוא בעת הליך גירושין. מדובר באירוע טראומטי לבני הזוג, לילדיהם ולבני המשפחה המורחבת...
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print

אחד המשברים הנפשיים הנפוצים והקשים ביותר שעשויים לעבור בחיים הוא בעת הליך גירושין. מדובר באירוע טראומטי לבני הזוג, לילדיהם ולבני המשפחה המורחבת.

גירושין מכניסים את בני הזוג ל"סחרור" ולסערת רגשות המשפיעים על הנפש, על עולם העבודה ועל העתיד האישי.

יש הרבה החלטות שחייבים לקבל בזמן קצר כגון, מי עוזב את הבית, דמי מזונות, משמורת ילדים. רמת הלחץ, המתח והעצבנות גבוהה מאד. הפסיכיאטרים הולמס וריי מצאו כי קיים קשר בין אירועי לחץ ומתח בחיים לבין הסיכוי לפתח מחלות. בסולם למדידת הלחץ שהם פרסמו, גירושין נמצא המשבר השני הכי קשה שאדם עשוי לעבור בחיים (למאמר על סולם למדידת הלחץ של הולמס וריי והקשר למחלות לחצו).

דווקא בעת הזאת חשוב להישאר רגוע על מנת לקבל החלטות בשיקול דעת.

גירושין ורגשות

לגירושין יכולה להיות השפעה רגשית מצערת על נשים וגברים כאחד. ההתאוששות מגירושים כרוכה לעתים בתהליך של אבל, שכן בני הזוג מאבדים קשר חשוב שהיה משמעותי בחייהם.

ההשפעה יכולה להיות כה משמעותית עד כדי כך שישנם אנשים שמתגרשים העוברים את שלבי האבל, כגון הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון ולבסוף קבלה, כמו התהליך שהם עשויים לעבור אם בן זוג מת. עם זאת, אנשים מגיבים לאובדן בדרכים שונות, ולכן השלבים האלה לא בהכרח מתרחשים בסדר הזה עבור כולם.

בני זוג מתגרשים

סיום פרק הנישואין כואב במיוחד עבור הצד שאינו מצפה או רוצה את זה. הבעייתיות אף יותר גדולה  כאשר תחושת ההפסד הזאת משולבת ביחסי גומלין עוינים ומתוחים בין בני הזוג המתגרשים. כתוצאה מכך יכולות להיות השפעות פסיכולוגיות, כולל דיכאון, הורדת הערכה עצמית ואובדן תחושת זהות. אנשים שמתגרשים עשויים לחוות רגשות של דחייה ומבוכה ואף להתרחק מהמעגל החברתי שלהם. בנוסף עשויים לחוות קושי לשתף ולדון ברגשותיהם ובפחדיהם, גם כאשר חברים קרובים עומדים לרשותם.

המצב החברתי חמור אף יותר כאשר בני משפחה ו/או חברים קרובים אינם "מאשרים" את הגירושין. במקרה כזה קיים אובדן של תמיכה חברתית חשובה המקטין את המעגל החברתי ומעצים את תחושת הבידוד.

בני הזוג המתגרשים חווים שינוים במעגל החברתי שלהם. חלק מהחברים נשארים בקשר רק עם אחד מבני הזוג, חלק עשויים להיעלם לחלוטין. חברים משותפים שהכרתם בזמן שהייתם נשואים עשויים להישאר חברים של אחד מבני הזוג .

תחושות שעשויות להופיע בהליך גירושין אצל בני הזוג:

  • כעס גדול
  • תסכול
  • גאווה
  • הלם טוטאלי
  • דחייה וייאוש
  • פחד
  • מרירות
  • הפסד
  • זיכרונות סלקטיבים

דכאון : סימנים וסימפטומים

הלחץ והמתח הקשים שעוברים בהליך גירושין עלולים להוביל לדיכאון. דיכאון מאופיין בעצב אינטנסיבי, תחושות של חוסר תוחלת וחוסר ערך וריחוק מאחרים.

חלק מהתסמינים של דיכאון מפורטים להלן:

רגשות מתמשכים של עצב ואומללות

תחושות של חוסר שוויון

אובדן עניין והנאה מפעילויות

חוסר אנרגיה ועייפות

קושי להתרכז וחוסר החלטיות

תחושות של חוסר תקווה, חוסר ערך או אשמה

שינוי בתיאבון (אובדן תיאבון או אכילת יתר)

מחשבות אובדניות או ניסיונות

הפרעת שינה (נדודי שינה או שינה מוגזמת)

תסמינים פיזיים מתמשכים, בלתי מוסברים

תוצאות מחקר

במחקר1 שבראשו עמד הפסיכולוג ד"ר דוד סברה מאוניברסיטת אריזונה ושפורסם בכתב העת של האגודה למדעי הפסיכולוגיה נמצא כי אירועי חיים קשים כמו גירושין קשורים בסיכון משמעותי למצוקה רגשית מתמשכת, כולל דיכאון משמעותי מבחינה קלינית. עם זאת, החוקרים ציינו, כי אנשים מסוימים נוטים יותר לחוות דיכאון לעומת אחרים.

תוצאות המחקר הראו כי גירושין או פרידה הגדילו את הסבירות של דיכאון בשלב מאוחר יותר אצל המשתתפים שהייתה להם היסטוריה של דיכאון. הממצאים החשובים מחזקים את התפיסה כי רוב האנשים שחווים גירושין או פרידה  מסוגלים לחזור לעצמם לחיים רגילים במידה ואין להם היסטוריה של אירועי דכאון. החוקר מדגיש כי חשוב שהרופאים ידעו האם קיימת היסטוריה של דכאון לאור הממצאים הללו ובמקרים בהם קיימת היסטוריה של דכאון אצל מטופל/ת שעוברים הליך גירושין, חשוב שהרופא יפנה אותם לקבלת עזרה, תמיכה וייעוץ הנדרשים.

לאחר הגירושין – כיצד להחזיר את השליטה על החיים?

לאחר גירושים, צפויים לחוות מצבים רגשיים קיצוניים והפוכים כגון עצב, שמחה, חרדה ותחושה של חופש. עם זאת, המציאות של האובדן יכולה להיות קשה ומאיימת (שינויים ברווחה הכלכלית , מעורבות ילדים ועוד).

איך להמשיך הלאה לאחר הגירושין ?

1. הרשו לעצמכם להתאבל

ז'אן סגל ואח' 2 (2013) מסבירים כי בהליך גירושין כרוך אובדן של חברות, תמיכה, תקוות וחלומות, המצריכים זמן להתאבל. תהליך ההתאבלות כולל מגוון רחב של מצבים רגשיים, כגון עצב, כעס ודיכאון, אך שחרור רגשות אלה הוא נורמלי ובריא.

היו סבלניים עם עצמכם, אל תפחדו להביע את רגשותיכם, ולהתמודד עם האובדן שלכם ועם הרגשות הנלווים. יחד עם זאת, חשוב לא "להיתקע" בכאב. החוקר ד"ר דוד סברה מזהיר מפני "ביטויים רגשיים שיטתיים" אצל אנשים הכותבים יומן. המחקר שלו מצביע על כך שהיומן עלול להוביל לכך שאותם אנשים יישארו תקועים בכאב שלהם.

 2. חפשו תמיכה

קבלת תמיכה רגשית מאחרים חשובה מאוד, לכן נצלו את משאבי התמיכה הזמינים כגון חברים קרובים, קבוצות תמיכה, בני משפחה, פסיכולוג, עובד סוציאלי או הרופא שלכם. החוקר ד"ר דוד סברה מעודד אנשים שחווים גירושין "להתחבר מחדש עם אנשים אשר משפרים את תחושת העצמי". ייתכן שתצטרכו לדבר עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי להתמודד עם בעיות רגשיות וללמוד להסתגל לשינויים הגדולים בחיים שלכם.

3. להגדיר את עצמכם מחדש

עם הגירושין כל אחד מבני הזוג מאבד את "תפקידו"  אם זה כגבר נשוי או כאשה נשואה. המשמעות הדבר היא למצוא זמן עבור תחומי עניין חדשים, תחביבים, פעילויות, וקידום ההערכה והביטחון העצמי שלכם.

גילוי תחומי עניין חדשים יכול לעזור להחזיר את השליטה על החיים. זו הזדמנות ללמוד או לפתח תחומי עניין או תחביבים חדשים.

הכרויות עם אנשים חדשים יכולות להחליף את התחושות הקשות וחוסר האונים בתחושות אופטימיות של התחלות חדשות ושמחה.

בנוסף לכך חשוב לנסות ללמוד מטעויות שנעשו בעבר, לבחון את הבחירות שנעשו ואת ההתנהגויות ולשאוף להיות כנים עם עצמכם כחלק חשוב בתהליך ההתאוששות.

4. דאגו לעצמכם

ד"ר סברה מדגיש את הצורך של אנשים שחווים גירושין לפתח חמלה עצמית.  צורך זה עוזר להשלים עם המצב של סיום הנישואין ולעבור לשלב הבא בחיים.

איזון משחק תפקיד חשוב בחזרה לשגרה אחרי גירושין.

לאחר הגירושין, חשוב לשים לב לצרכים שלכם ולפעול להחזרת החיים למסלולם.  משמעות הדבר היא לטפל בעצמכם מבחינה פסיכולוגית וגם מבחינה פיזית . חשוב להקפיד על תזונה נאותה, פעילות גופנית, מנוחה ושינה .

References:

  1. 1. Sbarra, D. A et al.  Marital Dissolution and Depression in Midlife: A Propensity Score Analysis. (2013). Clinical Psychological Science. Accessed August 27, 2013.
  2. Segal, et. al. Coping with Breakup or Divorce: Moving on After a Relationship Ends. (2013).  HelpGuide.Org. Accessed August 31, 2013.

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

חייג עכשיו 1-800-800-678