בריאות העין ותסמונת העין היבשה בעידן הדיגיטלי

אין ספק בכך, שהחיים בעולם טכנולוגי המתפתח במהרה, והחידושים וההמצאות של ה"עידן הדיגיטלי" ,עם ריבוי המסכים שסביבנו - שדרגו את איכות חיינו לטובה בהרבה תחומים!...
Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

אין ספק בכך, שהחיים בעולם טכנולוגי המתפתח במהרה, והחידושים וההמצאות של ה"עידן הדיגיטלי" ,עם ריבוי המסכים שסביבנו – שדרגו את איכות חיינו לטובה בהרבה תחומים!

אך יחד עם זאת אם לא ניזהר הם גם עלולים להזיק לבריאותנו, או ליתר דיוק – לבריאות העיניים שלנו..

מהרגע שאנו מתעוררים בבוקר ועד לרגע שאנחנו מכבים את מנורת הלילה שליד המיטה, עיננו פקוחות לרווחה.

במהלך רוב שעות היממה – בעבודה, בבית ובכל מקום כמעט, נמצא את עצמינו מביטים אל מסך כלשהו: מחשב נייד או נייח, טלפונים ניידים, טאבלט אייפד שעונים חכמים ועוד…למעשה את המאמר הזה אתם קוראים עכשיו ע"ג מסך כלשהן..

 החשיפה המוגברת  למסכים קרובים גורמת  לעיניים "מאמץ דיגיטלי" שעלול לגרום תופעות לא רצויות כמו יובש בעיניים, עיניים אדומות וצורבות, דמעת, אודם, גירוד,בעיניים  עייפות מוגברת ואף טשטוש ראייה וכאבי ראש.

 גם התנאים הסביבתיים בהם אנו נמצאים מעלים את הסיכון לתופעות אלה – תאורה מסנוורת, רמות ניגודיות לא תקינות של המסך ובהירותו, ולעיתים גם הרכבה ממושכת של עדשות מגע.

במחקרים שנעשו לאחרונה בארה"ב נמצא שכ-70% מהעובדים מול מסכים סובלים מיובש בעיניים.

"מאמץ עיניים דיגיטלי"  ו"תסמונת ראיית מחשב" הם מושגים חדשים שנכנסו לעולמנו בעידן הדיגיטלי הנוכחי.

מה חשוב לנו לדעת כדי למנוע פגיעה בבריאות העיניים שלנו?

בעת שימוש במסכים קרובים  אנו נחשפים לאור הכחול הקצר המוקרן ממסכים בטווחים של עד 30 ס"מ: סמארטפונים, אייפד וכו', ועד חצי מטר מצג מחשב נייח. מחקרים הראו כי לאור הכחול השפעה ידועה לרעה על איכות השינה שלנו מאחר והוא מעכב את הפרשת המלטונין: הורמון השינה.

 בנוסף לכך  מחקרים מלמדים שהאור הכחול גורם ל"מאמץ עיניים דיגיטלי" (Digital eye strain)

ותסמונת העין היבשה, שהסימפטומים שלהן הם עיניים אדומות ושורפות, טשטוש ראיה, תחושת חול וגוף זר בעין, צריבה וגירוד בעיניים.

השפעה מזיקה נוספת לעיניים כתוצאה מריבוי שימוש במסכים הקרובים היא תסמונת ראיית המחשב:  ה-CVS: Computer Vision Syndrome.

מושג זה מאגד כמה תופעות ותלונות של משתמשי מחשב, טלפונים חכמים, טאבלטים ודומיהם: יובש בעיניים, עייפות וכאבי עיניים, טשטוש ראייה בשעות שלאחר העבודה עם המכשיר, עקצוץ ורתיעה מאור חזק.

בריאות העין ותסמונת העין היבשה בעידן הדיגיטלי

התסמונת נובעת מכך שהעין לא מצליחה להתמקד בנקודה ברורה בתמונת המסך המוקרנת באמצעות פיקסלים ולא כתמונה רציפה. כתוצאה מכך, שריר העין מתאמץ מאוד בניסיון למצוא מיקוד והעומס עליו הולך וגובר ככל שנחשפים זמן רב למסכים.

כשהעיניים צריכות להתמקד במטרה קרובה יותר, צירי הראייה מפנים את המבט פנימה, כלפי האף, ומתלכדים יחד.

תנועה זו מחייבת הפעלה של שרירי העין החיצוניים בצורה שונה לחלוטין מאשר במבט לרחוק, כדי לשנות את המיקוד.

שתי הפעולות מהוות מאמץ לעין ,שגדל ככל שהמטרה קרובה יותר. באופן דומה, ככל שהמסך שמולו אנו עובדים קטן יותר, כך עלינו לקרב אותו יותר לעיניים כדי לייצר פוקוס.

בנוסף:  החשיפה למסכים  הדיגיטליים ומאמץ המיקוד מפחיתים את מספר מצמוצי העיניים, כתוצאה מכך חל אידוי רב ממשטח העין והפרשת הדמעות פוחתת, עובדה זו מפחיתה את מידת הלחות בקרנית העין, מה שמוביל ליובש בעיניים.

מתוך מחקרים קליניים שנעשו על קבוצות עובדים המשתמשים במחשב ככלי עבודה

עולה כי 64%-90% מהעובדים התלוננו על אחת או יותר מההפרעות הבאות: לחץ בעיניים, עייפות, טשטוש ראייה ותחושת צריבה בעיניים.

מאמר סקירה של Survey of Ophthalmology בנושא תסמונת ראיית מחשב מציג נתונים דומים, ומעלה את הצורך בביצוע הפסקות קצרות, כעשר דקות לאחר כל שעתיים של עבודה, ושימוש בטיפות לחות (דמעות מלאכותיות) כמה פעמים במהלך יום העבודה כדי למנוע יובש בעיניים.

אם נהייה מציאותיים, לא באמת ניתן להימנע משימוש במסכים בימנו, אז מה בכ"ז נוכל לעשות בכדי למזער את הנזק הנגרם לעיננו?

להלן 12 עצות מועילות לשמירת בריאות העין בעת שימוש במסכים:

1.השתדלו למצמץ יותר :

כאשר אנו מביטים במסכים תדירות המצמוץ יורדת באופן טבעי, מצמוץ תכוף מאפשר שמירה על לחות העיניים ומפחית יובש וגירוי. היו מודעים לכך והשתדלו לעפעף במהלך העבודה מול המסך ובצעו מצמוץ מכוון אחת ל 3-4 שניות (בונוס קטן: מצמוץ בעיניים תכוף עוזר גם למקד את עיניכם).

2. אמצו את כלל ה: 20:20:20:

קחו פסק זמן: הקפידו להרים את המבט מהמסך כל 20 דקות, למשך 20 שניות והביטו למרחק 20 פיט (כ6 מטרים ) למשל על תמונה בקיר שממול, או בנוף בנשקף מהחלון. פעולה זו משחררת את שרירי העיניים ומפחיתה מהם את המאמץ.

3. הקפידו על היציבה:

התאימו את גובה מסך המחשב ישירות מול הפנים, קצת מתחת לקו העיניים. שבו ישר והביטו במסך בראש זקוף ובקו ישר ולא כלפי מטה. כשמטים את הראש קדימה ולמטה כדי להסתכל בנייד, למשל, אנו גורמים לחץ על העורף והצוואר, זווית הראייה אינה אופטימלית ,מה שעלול לגרום מאמץ עיניים דיגיטלי.

4. הימנעו מישיבה קרובה מדי למסכים:

שבו במרחק של לפחות 25 ס"מ מהמסך והרבו למצמץ.. כשהטקסט במסך קטן מדי אנחנו נוטים לרכון קדימה לכיוון המסך, ובכך מוסיפים לחץ מוגבר על הגב. המרחק האידיאלי לישיבה מול המחשב הוא מרחק של יד. מתקשים בקריאת הטקסט? תמיד אפשר להגדיל את הפונט.

5. התאימו את תאורת החדר לתאורה הבהירה ביותר של המסך שלכם: התאימו את תאורת החדר. התאורה סביב המסך מתחרה בתאורת המסך עצמו, ובכך מגדילה את כמות האור הכחול המזיק שחודר לעיניים. צפייה בטלוויזיה או עבודה על המחשב בסביבה חשוכה מוסיפות לחץ על העיניים, שנאלצות כל הזמן להתרגל לשינוי הדרסטי בתאורה. ניתן להימנע מהאור הכחול על ידי משקפיים המותאמים למסכי המחשב. בנוסף, כדי להפחית את הלחץ על העיניים, נסו להתאים את תאורת החדר לתאורה הבהירה ביותר של המסך שלכם.

6. גודל הטקסט והניגודיות:

התאמת גודל וניגודיות הטקסט בסמארטפונים ובמחשבים שלכם תפחית את מאמץ העין ותקל עליכם בביצוע פעולות פשוטות כמו קריאת תוכן מהנייד, הודעות דואר אלקטרוני, פגישות בלוח שנה ועוד. יש לכוון את גודל הטקסט והניגודיות כך שלא יגרמו לסנוור יתר או מאמץ מיותר..

7. נקו את המסך:

נקו את מסך הטלפון והמחשב שלכם באופן קבוע באמצעות מטלית, על מנת לנקות ולהסיר לכלוך, אבק, כתמים וטביעות אצבעות, המפחיתים את ניגודיות הצבעים ואת תנאי הראות.

8. ודאו שאין השתקפות על המסך: ההשתקפות מפריעה לעיניים להתמקד. תמיד עדיף מסך מט ולא מבריק כדי שתהיה כמה שפחות השתקפות מהסביבה על המסך.

9. שימוש בעדשות מיוחדות:

שימוש ב"עדשות דיגיטל"- עדשות ראייה המצוידות בטכנולוגיה חדשנית להעלמת סנוור מסכים, החוסמת אור כחול מלחדור לעינינו ומונעת עייפות בזמן הבהייה במסכים.

ולמרכיבים משקפיי ראיה שימוש בעדשות מולטיפוקל – בעלות טכנולוגיה חדשנית המתחשבת בהבדל בין מרחקי הקריאה וזווית הקריאה השונה במכשירים דיגיטליים ומעניקה מענה אמיתי וראייה חדה נטולת מאמץ. יכול לסייע להפחית את הנזק.

10. החזיקו את הטלפון החכם או הטאבלט רחוק מכם

מרחק קצר מדי (עד 20 ס"מ מהפנים) אינו טוב לעיניים שלכם. בעת הצפייה במסך, נסו להחזיק את הטלפון הסלולארי במרחק של לפחות 40-45 ס"מ מעיניכם. מומלץ להתרגל למרחק חדש זה כדי להקל על העיניים

11. העדיפו מסכים גדולים: מאמץ עיניים דיגיטלי מוגבר יותר כתוצאה מעבודה ומגלישה ממושכת בטלפונים חכמים (סמארטפון) ובטאבלטים. כאשר אנו מסתכלים על מסך הסמארטפון, אנו למעשה מאמצים את העיניים שלנו הרבה יותר מאשר בזמן צפייה במסך הטלוויזיה או בעת עבודה מול מסך מחשב, הודות לגודל הקטן יחסית של טקסט ותמונות, ומרחק העיניים שלנו מהמכשיר. לכן אם כבר העדיפו לגלוש במחשב נייד מאשר בסמארטפון.

12. השתמשו בטיפות עיניים:

הטיפול המקובל ביותר ליובש בעין הוא הזלפה מקומית של טיפות עיניים ליובש או תחליפי דמעות המכילות חומרי סיכה המקלים על תחושת אי הנוחות בעין. 

תמיסות אלו מאפשרות לשמור על לחות העין ובכך לשפר את התחושה אך גם לספק הגנה לרקמת העין.

להקלה על תסמיני היובש וחוסר הנוחות: ניתן להשתמש בתמיסת עיניים ליובש המכילה חומצה היאלורונית, ללא חומר משמר, המוגשת בבקבוקון ייחודי, יומי רב פעמי, להקלה מידית ולאורך זמן .

מוזמנים לשתף

Share on facebook
Share on email
Share on whatsapp
Share on print

Reference:

  • Zhang et al.; licensee BioMed Central Ltd. 2014

         Survey on computer aided diagnosis for ocular diseases.

  • Ranasinghe et al. BMC Research Notes 20169:150Computer vision syndrome among computer office workers in a developing country: an evaluation of prevalence and risk factors

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

הנכם מוזמנים לשיחה ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו 1-800-800-678

הנכם מוזמנים לשיחה
ששווה לכם בריאות
לייעוץ ומידע התקשרו
1-800-800-678

מדיטק- לבריאותך חייג עכשיו 1-800-800-678